Jo neljä kesää Danskessa!

01.09.2015

Minulta kysytään toisinaan, millaista on olla kesätöissä pankissa. Muistan vastanneeni hetken pohdittuani, että vastuu on suuri. Tällainen mielipide on toki syytä asettaa oikeaan perspektiiviin - enhän minä kuitenkaan vastaa valtion budjetista. Ajatellaan asiaa näin: jos kahvilassa työskennellessäni vahingossa vaahdottaisin asiakkaan cappuccinoon liikaa maitoa, on vahinko todennäköisesti pienempi kuin asiakkaan raha-asioiden tyriminen. Kesätyö pankissa vaatii siis ehdottomasti tarkkuutta. Pelko on kuitenkin täysin turhaa, sillä työ tarjoaa luotettavan tukiverkon, jolta saa aina kysyttäessä apua.

Kehityksestä välitetään ja se myös näytetään

Pankki tarjoaa työntekijöille myös mahdollisuuksia, jos niihin osaa tarttua. Mikäli Danske Bank ei panostaisi jokaiseen työntekijään – myös kesätyöntekijöihin, en istuisi nyt kirjoittamassa tätä blogikirjoitusta. Kesän alussa esimieheni tiedusteli kiinnostuksen kohteistani, jolloin kerroin tulevaisuuden suunnitelmistani ja opinnoistani yritysviestinnän parissa. Keskustelun jälkeen hän järjesti minulle mahdollisuuden tutustua muutaman päivän ajan Danske Bankin viestintäyksikköön. En ole ollut työelämässä tarpeeksi pitkään sanoakseni puolueettomasti onko tällainen harvinaista vai ei, mutta kyseessä oli kuitenkin ensimmäinen kerta, kun minulta kysyttiin aidosti kiinnostuneena mitä haluan ja toiveitani myös toteutettiin. Sanoistani välitettiin.

Miksi palaamme tänne yhä uudestaan?

Neljäs kesäni Danske Bankilla lähestyy loppuaan. Huvittavinta on se, etten ole oikeastaan koskaan haaveillut pankkineidin virasta. Tässä sitä silti ollaan. Kesätyötä haetaan useista eri syistä ja eri kriteereillä. Monelle ei myöskään ole selvää mille alalle haluaa ehdottomasti suuntautua ja nykyajan työmarkkinoilla on myös osattava joustaa. Vaikka harva pääsee unelmatyöhönsä ensimmäisinä kesinään, ei työkokemuksesta pidä tinkiä. Itse tarvitsen työntekoon avoimen ilmapiirin, jossa on lupa kysyä apua ja ilmaista oma mielipide. Tämä ei ole minulle pelkästään oppimisen perustaa, vaan haluan työssäni saavuttaa tunteen siitä, että olen osa tätä kokonaisuutta, johon panostan kahdeksan tuntia päivässä. Yhteisöllisyys ja oma tiimi ovat minulle kantavia voimia. Sitä Danske Bankissa on: Muutama vuosi sitten, lähtiessäni Argentiinaan vaihtoon, tiimini jäsenet olivat aidosti huolissaan minusta. Palatessani tänä kesänä töihin, minut toivotettiin tervetulleeksi halauksin.

Danske Bankissa kesätyöntekijästäkin tulee osa suurempaa kokonaisuutta. Tämä tarkoittaa työssä täysillä mukana olemista, niin hyvinä kuin huonoina hetkinä. Se, jos joku on minulle työhaussa tärkeää. Siksi minä ja niin moni muu palaamme tänne, vuosi vuoden jälkeen.

Anna-Kaisa Haaranen
Kirjoittaja on kauppatieteiden kandidaatti, joka jatkaa nyt syksyllä yritysviestinnän maisteriopintoihin Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa. Hän on ollut Danske Bankilla kesätöissä yhden kesän henkilöasiakkaiden puhelinpalvelussa ja kolme kesää yrityspalveluissa maksuliikepuolella.
Ajatuksia kesätyöntekijöiden merkityksestä tiimin vakituisilta työntekijöiltä, jotka auttoivat minua tässä(kin) tehtävässä:

• “Aktiivisuus on avain. Kesätyöläiselle voi olla haaste tulla mukaan valmiiseen työryhmään, joka on tehnyt töitä yhdessä pidempään ja siksi oma-aloitteisuus on tärkeää. Tällä tarkoitan osallistumista työtehtäviin, palavereihin ja kahvikeskusteluihin.” – Jan Koskinen, palveluneuvoja yrityspalveluiden maksuliikeasioissa
  • ”Kesätyöntekijät tuovat aina uutta virtaa tiimiin ja ilmapiiriin. Uudet ideat ja erilaiset näkökulmat työasioihin antavat virtaa muillekin. Myös heidän erilainen elämäntilanteensa koulussa antaa ainakin minulle inspiraatiota miettiä, mitä itse elämältäni haluan.” – Tiia Collin, palveluneuvoja Business Onlinen tuessa

Jo nejä kesää Danskessa